EUROPE DIRECT W EUROPIE
W 2005 roku w państwach członkowskich Unii Europejskiej rozpoczęła działalność sieć informacyjna Europe Direct, zarządzana i współfinansowana przez Komisję Europejską. Do sieci zaliczyć można trzy główne punkty kontaktowe:
1. EUROPE DIRECT
- Spotkaj się z ekspertem do spraw Unii Europejskiej
- Zadaj pytanie na temat UE
- Weź udział w dyskusji o przyszłości UE
- Znajdź odniesienia do innych źródeł informacji i sieci informacyjnych
2. Centra Dokumentacji Europejskiej (CDE)
- Uzyskaj dostęp do ofucjalnych dokumentów i publikacji UE
- Znajdź szczegółowe informacje na temat prawa, polityki i instytucji UE
- Weź udział w szkoleniach i kampaniach informacyjnych dla środowiska akademickiego
3. Team Europe
- Sieć ekspertów do spraw UE (prawnicy, konsultanci, pracownicy akademiccy itp.) działający w różnych krajach UE, którzy mogą wziąć udział w charakterze prelegenta, moderatora lub mediatora w wydarzeniu poświęconym UE w Twoim regionie
EUROPE DIRECT to punkty informacyjne Unii Europejskiej stanowiące jedno z najważniejszych narzędzi komunikacyjnych UE z obywatelami na poziomie lokalnym i regionalnym. W związku z tym do ich najważniejszych zadań należy udzielanie odpowiedzi na pytania i wątpliwości związane z funkcjonowaniem Unii Europejskiej oraz zachęcanie do udziału w debacie na temat przyszłości i kształtu wspólnej Europy.
Punkty EUROPE DIRECT zlokalizowane na terenie całej UE, można odwiedzać osobiście, kontaktować się z nimi telefonicznie lub za pośrednictwem poczty elektronicznej. Oferują one między innymi:
- bezpłatne publikacje, broszury informacyjne i przewodniki
- bezpłatne* połączenie z centrum Europe Direct pod numerem 00 800 6 7 8 9 10 11 (*niektórzy operatorzy telefonii komórkowej nie umożliwiają połączeń z numerami 00 800 lub pobierają za nie opłaty)
- odpowiedzi na pytania dotyczące kwestii europejskich
- mechanizm informacji zwrotnej, umożliwiający obywatelom poinformowanie instytucji UE w Brukseli o ich problemach, wątpliwościach i uwagach na dowolny temat związany z działalnością UE i jej wpływem na życie obywateli
- aktywne działania informacyjne skierowane do społeczności lokalnych
Lista adresowa wszystkich punktów EUROPE DIRECT dostępna jest na stronie internetowej pod adresem: http://ec.europa.eu/europedirect/visit_us/index_pl.htm.
W Polsce EUROPE DIRECT zarządzane są przez Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce.
CENTRUM INFORMACYJNE EUROPE DIRECT
http://ec.europa.eu/europedirect/index_pl.htm
Centrum informacyjne EUROPE DIRECT funkcjonuje od maja 2000 r. i dostarcza bezpłatnych informacji przez telefon i e-mail:
- bezpłatny* numer telefonu 00 800 6 7 8 9 10 11 dostępny we wszystkich państwach członkowskich UE, oferujący informacje we wszystkich językach urzędowych UE, dostępny w godz. 9-18 w dni robocze (* niektórzy operatorzy telefonii komórkowej, również aparaty w budkach telefonicznych i w hotelach, nie udostępniają połączeń z numerami 00 800 lub mogą pobierać za nie opłaty)
- e-mail wysłany za pośrednictwem formularza online dostępnego na stronie internetowej
Typy informacji i usług świadczonych przez Centrum:
- ogólne informacje na temat zagadnień Unii Europejskiej
- przewodniki zawierają ogólny zarys praw i możliwości, jakie przysługują obywatelowi w całej Unii Europejskiej oraz informacje o tym, w jaki sposób można z nich skutecznie korzystać
- użyteczne adresy
- wskazówki praktyczne np.: jak uzyskać kartę pobytu i uznanie kwalifikacji
- porady pomagające przezwyciężyć praktyczne problemy, jakie można napotkać, korzystając ze swoich praw w Europie
- dostęp do baz danych
EUROPE DIRECT dostarcza odpowiedzi na wszelkiego rodzaju pytania związane z UE, także te, dotyczące praw i możliwości, jakie mają obywatele UE, oraz tego, jak można z nich skorzystać. Może udzielić bezpośredniej odpowiedzi na pytania ogólne, a jeśli mają Państwo bardziej szczegółowe wątpliwości, EUROPE DIRECT skieruje Państwa do najlepszego źródła informacji i konsultacji na poziomie unijnym, narodowym, regionalnym i lokalnym.